Satsaa itseesi – pidä viikon mediatauko

Pidä viikon tauko kaikista psyykkistä melua aiheuttavista lähteistä, eli televisiosta, radiosta, lehdistä (älä myöskään vilkaise iltapäivälehtien lööppejä), somekanavista ja keskusteluryhmistä. Jos voit, pidä myös tauko esim. kauppakeskuksista, missä mainoksia ja erilaisia asioita jatkuvasti kuulutetaan. Siis viikon tauko kaikista kanavista, joista sinulle syötetään näkemyksiä, mielipiteitä, pelkoja, uhkakuvia ja/tai tarpeita.

Mediataukoviikon aikana puhelimesi on vain pelkkä puhelin.

Miksi mediatauko on niin tärkeä?

Koska sinulle tekee hyvää hiljentyä ja rauhoittua kuuntelemaan itseäsi, omia ajatuksiasi ja tunteitasi. Nämä ovat sinulle paljon tärkeämpiä kuin huolehtiminen tapahtumista ja asioista, joihin (sinä) et voi vaikuttaa. Toisaalta, jos koet, että voit vaikuttaa johonkin, niin tee se.

Media-addiktio

Riippuvuutta on kaikki, mitä sinun täytyy saada tai koet tarvitsevasi. Me nykyihmiset olemme media- ja puhelinaddikteja. Meillä on pakottava tarve saada tietää, mitä esim. YLE juuri nyt kirjoittaa Ukrainan sodasta tai miten ystävillämme menee Facebookissa tai Instagramissa.


Näin lievennät vieroitusoireitasi

Kun sinulle mediatauon aikana tulee vieroitusoireita, lähde luontoon kävelylle. Se on mitä parhain tapa selventää omia ajatuksia, vaikka lähtisitkin pää täynnä tai tyhjänä ajatuksista. Kun palaat 30 minuutin kävelyltäsi, niin ajatuksesi ovat kirkkaat. Parhaimmassa tapauksessa olet jäsentänyt kaikki stressiä aiheuttavat asiat niihin,joihin pystyt ja niihin, joihin et pysty vaikuttamaan.

Huomaa myös, että sinun olisi hyvä tai tulisi lähteä kävelylle ilman äänikirjaa tai musiikkia korvissasi.

Toinen tapa lieventää vieroitusoireita on meditoida. Jokainen, joka tätä on kokeillut tietää, miten vaikeata meditointi todellisuudessa on. Kun istut alas ajattelemaan ’ei mitään’, mielesi suorastaan tulvii ajatuksia. Toisaalta ’saat sen, mistä luovut’ – jos todella yrität keskittyä ajatuksiisi, huomaat, miten ne yht’äkkiä häviävät ja tilalle tulee hiljaisuus. Tätä hetkeä tavoitellaan.

Meditoinnissakin harjoitus tekee mestarin. Harjoittelemalla säännöllisesti huomaat, kuinka ne hetket, jolloin et ajatellutkaan mitään, hiljalleen pidentyvät. Ole armollinen itsellesi ja iloitse kaikista pienistä saavutuksista.

Pidä ajatuksistasi päiväkirjaa

Suosittelen myös perinteisen päiväkirjan pitämistä mediataukosi aikana. Kirjoita inspiraation mukaan ajatuksesi ylös kynällä ja paperilla. Tämä on yksi keskeinen tapa selvittää sinulle tärkeitä asioita.

Ehkä huomaat, että olet saanut täysin uusia ajatuksia ja ideoita mediataukoviikon päätyttyä.

Ehkä huomaat, miten paljon paremmin sinä voit.

Ehkä huomaat, että sinä et oikeasti tarvitse muiden mielipiteitä elämääsi.

Suosittelen:
Riippuvuutta voi olla moneen asiaan ja se voi olla eriasteista. Tässä erinomainen video riippuvuudesta:
The power of addiction and the addiction to power. Gabor Matén puhe Ted Talkissa tai Ted Talk -puhe Rio de Janeirossa vuonna 2012. Edelleen niin ajankohtainen.